3. Beredskabsniveauer og krisestaben

Beredskabsplanen kan anvendes ved alle former for hændelser, der afviger fra en normal driftssituation. Hændelserne kan omfatte akutte ulykkeshændelser som for eksempel brand, men også andre hændelsestyper, der sætter kommunes evne til at levere samfundsvigtige ydelser under pres, eks. IT-nedbrud, større sygdomsudbrud m.m.

Der anvendes tre kriseniveauer for håndtering af hændelsen.

Oversigt over beredskabs niveauer:

 

 

Anvendes når hændelsen ikke/eller kun kortvarigt påvirker opgavevaretagelsen og serviceniveauet på området. Kriseniveau 1-hændelser er typisk afgrænset til én enhed/institution under et givet center. Kriseleder er typisk lederen af den pågældende enhed/institution. Den relevante Centerchef orienteres straks.

Hændelse(r), som kræver umiddelbar krisehåndtering og som mere bredt påvirker ét eller op til to områders fortsatte drift og kritiske funktioner. Ved Kriseniveau 2 afklarer det (eller de) berørte områder, hvilke leverancer der kan blive berørt af hændelsen. Kriseledelsen varetages som udgangspunkt af centerchefen for området. Relevant chefgruppe/direktion orienteres straks. Øvrige relevante interessenter afklares og informeres.

Anvendes når hændelsen involverer flere områder og når hændelsen påvirker kommunens fortsatte drift og kritiske funktioner. Kriseleder er kommunaldirektøren, eller en af denne udpeget stedfortræder. Er kommunaldirektøren ikke til tilgængelig, udpeger borgmesteren en stedfortræder. 

Kontakt

Vordingborg Kommune

Valdemarsgade 43
4760 Vordingborg
Personligt fremmøde kun efter aftale.
 
Telefontid
55 36 36 36
Mandag til fredag 9.00 - 12.00
 
Har du behov for at sende en sikker mail til Vordingborg Kommune, skal den sendes via Digital Post på borger.dk.